SOMMERENS SISTE
Det
er øyeblikkene. De er alt her inne på Stillhetens øy. De ubehandlede,
unøyaktige øyeblikkene, de som inntreffer uten forvarsel, som inntas uten byens
dannelsesfilter, som oppstår som en uforutsigbar anelse, med røtter i dypet av
fjellgrunnen og kraft fra markens mange lag og luft fra den syvende himmel.
Øyeblikkene
Som
når du sitter i solstolen, helt på kanten av bryggen, like ved de nye sjøhusene
som ingen bruker, litt bortenfor Jokeren og kaféen og det brusende gjestehavnstrandlivet,
du er publikum som sitter i salen, sommerens skuespill er lett og luftig, solen
berører sjelen med sine balsamerende stråler, ja, solen berører sjelen, rytmen
er en mørk stemme som fremfører en dvelende melodi, Higgs Boson Blues, ja, det
er Higgs Boson Blues, du ser bevegelse på scenen, du er partikkelen som gir de
svevende aktørene masse, de uvitende skuespillere, de ferierende, de bare er,
følger takten de ikke hører, de danser uten å vite hva de gjør, uten å vite at
du ser, pulsen er en eventyrreisende, saktegående på nye stier, bak deg ligger
to små sjøfarere på badehåndkleet og myser mot havets bunn, de spiller roller,
lekende lett rollespill, badebuksene er fuktige og salte og baljen er full av
småfisk, i hånden har du en hvit porselenskopp fra Figgjo, full av sort,
sødmefull kaffe, varme i varmen, renhet, enkelhet, tjuefem kroner for nytelse,
øyeblikkets gjødsel, varmen er velsignelsen som hviler over landet, du er
partikkelen, bosonet som ingen oppdager, men avgjørende for betydningen, for
innholdet, for formen.
Det
er øyeblikkene. De er alt her inne på Stillhetens øy.
Som
når du går nedover marken med hunden. Alt er ett. Fjorden er føllet som dilter
etter sin mor Havet. Små båter, de ser små ut fra toppen av Ryfylke, skjærgårdsjeeper,
cruisere, ingen dampskip, ingen robåter, men seilere uten seil, yachter, følger
føllets rytme. Du, hunden, Havet, marken, er ett, sammensmeltningen er sann,
sommeren kler deg i sin myke kappe, huden er bar, sarte vinder beføler din
ytterste hinne, bladene på eiketreet hvisker visdomsord du ikke forstår, ikke
fatter, men føler med hele din kropp, hele din sjel, sentralnervesystemet er i
helspenn, nye nervebaner tas i bruk, hunden løper, hopper, vender, jager,
lukter, smiler, lever. Her er alt vi trenger, ikke sant, alt vi trenger, her,
nå.
Det
er øyeblikkene. De er alt her inne på Stillhetens øy. De oppstår av alt og
intet.
Som
når du kjører gjennom natten, langs den eneste veien som finnes, nedover, fra
gardshuset dere holder til i, med eldste gutten og den nye jenta i baksetet,
hun skal hjem, og han ville vel egentlig gå, hånd i hånd med sin utkårede, kjenne
seg usett og alene, sammen, til takten av de forelskede hjerterytmer, kjappe
slag på usette trommer, men regnet falt fra åpen himmel, eller var den lukket,
kanskje var den lukket, himmelen, men den syntes å være åpen, uendelig, evig, uansett
var mørket så påtrengende, så intenst, så ekte, et ufiltrert mørke, direkte og
ærlig og mørkere enn byens mørke, uberørt av det kunstige lyset, av
lyktestolpenes disiplinerende og siviliserende tilstedeværelse, her finnes ikke
gatelykter, ikke på Stillhetens øy, jo, noen få, like ved svingen nær det gamle
Bedehuset, men ikke andre steder, bare lysene fra gardsvinduene, de som våker i
natten, så han og hun ble kjørt, hun skulle hjem, til sin egen familie, til
hyttehuset som rommer fortellinger fra før, ryktets fryktelige fortellinger, og
hun går ut og han setter seg foran i bilen, ved sin mors side, og hjemover,
oppover den samme veien, er mor og sønn sammen i samtalen, han er lys,
forelskelsen er et aggregat med kraftfull motor, en kilde til liv og lys og
letthet, de slår av lyktene i mørket, kjører bilen uten, bare noe få meter, for
å se hvordan det ville være å gå, nei, det var godt vi kjørte, sier han, og
luften er full av fuktighet og insekter, når mennesker og dyr sover, våkner en
annen verden, insektenes verden, fjernlysene avslører et yrende liv, og padder,
store, spenstige, seige padder våger seg ut på asfalten, insektene snappes av
en lang tunge og fortæres, du ser en sirkel av liv i praksis, nattens
hemmelighet åpenbares for dem som ikke sover, for dem som elsker og forelsker
og glemmer timenes takt, for dem som våker over sine barn, for dem som leter
etter ord.
Det
er øyeblikkene. Definitivt, de er alt her inne på Stillhetens øy, de oppstår i
tomrom og åpne rom og lukkede rom, og i varme rom.
Som
når søskenbarn er innom med all sin iver og glede og tilstedeværelse, de camper
en natt i det over hundre år gamle huset, de leker og de smekker fluer og
fisker stinter ved bryggen som ingen bruker og hopper på trampolinen og drikker
vann, å, som det er varmt i varmen, her er så mange fluer, og så kommer natten,
mørket lar vente på seg, søvnen likeså, tynne tepper fungerer som dyner, de har
vært i varme strøk før, søskenbarnene, men ingen kontinentale vinder blåser nå,
og huden er salt og brunbarket og veggene har små, små hull, livshistorienes
spor, fortidens tegn på bruk, noen hull er nye, hylotrupes bajulus trives på loftet, i treverket fra fordums tid, og
varmen setter drømmene på vent, og mellomstemann blant søskenbarna, han som
begynner på skolen etter ferien, han klarer ikke helt å finne roen, vifter med
hendene, lytter mens onkel leser om Per og vesle Mads, Lund Kierkegaard er
sommerens villeste lektyre, men drømmene åpner ikke døren til sine hemmelige rom,
de bare sitter der, drømmene, i hjørnet, på vent, liksom, og sier ingenting, og
det er etter at tante har vært oppe med litt kaldere vann til alle de tre
guttene, mørket har ankommet, solen har tatt turen til klodens bakside, at
storebror til mellomstemann i rommet, han som begynner på skolen etter
sommeren, sukker fra dypet av puten og spør:
Kan vi ikke skru på
airconditionen?
Og tante ler og forteller at malingen er eneste oppgradering
siden århundreskiftet og derfor finnes ikke aircondition og at snart, snart
sover dere, gutter, og hører sauebjellene fra dypet av marken og snakker i
søvne og alt dere sier er bæ. «Bær?» Nei, bæ, og i morgen, gutter, i morgen
skal dere få is.
Det
er øyeblikkene. Ingen tvil, de er som blomster i sølepytter, uventede,
overveldende, intense, påtrengende i all sin skjønnhet. Som når dagen tok
slutt, du ruslet mot soverommet, trøtt i kropp og tanke, med sandpapirøyne, men
avisene, de er ulest, ok, bare en liten stund til, tilbake til den gamle
godstolen, utslitt og dekket med saueskinn fra Ikea, du griper øverste avis i
bunken, den ferskeste, Dagens Næringsliv, i all verden, hvorfor har vi Dagens
Næringsliv, min kjære? Han vet ikke helt, mye interessant lesning, tall, tidens
tegn, økonomisk blikk på verdens hvileløse vandring mot de babelske tårns
høyder, eller bare fordi det ble slik, vet ikke, min kjære, og stolen er så god
å sitte i, Klassekampen ligger i strandnettet, det får bli noen sider
næringsliv, mørket er påtrengende, bakerst er begynnelsen og begynnelsen er
bakerst, og tittelen er min, den er blinkskuddet som ikke burde oppstå i de
økonomiske krinkelkroker, Kunsten å rusle rundt. Kunsten å rusle rundt? Nettopp! Det er Stillhetens øy i praksis,
her finnes rom for kunstarten som Christian Enger omfavner, Stillhetens øy er
atelieret hvor kunsten å rusle rundt finner sin sanneste form, men også i
støyete samfunnsrom, der hvor hastighet og timeplaner og må-gjøre-mentaliteter
styrer, oppstår og skapes kunsten å rusle rundt, i følge Enger, som sammen med
sin datter, treåringen Amélie, i Frognerparken, borte fra barnehagen, borte fra
deadlinene, borte fra maset, skrur av og skrur på og omfavner verdier som
finnes, ja, tid for uforpliktende samvær med småbarna finnes, den finnes, folkens, og lengselen etter
hvilen i øyeblikket, i samværet, i ansvaret som en forelder er pålagt av natur
og fratatt av kultur, lengselen er et frø som lengter etter vann og lys og
næring, Christian Enger bruker hele onsdagen, skriver han, "på å gjøre de oppgavene
som du aldri finner i kalenderen på pc-en, det som aldri dukker opp som
mobilvarsler på sms, eller noen maser på deg om", han brukte "timevis på noen av
de bittesmå – men likevel uendelig store – oppgavene som aldri høylytt krever å
bli hverken sett eller hørt. Alle de oppgavene, hvis oppmerksomhet krever at
du selv er dem oppmerksom. Paradoksalt nok krever de ikke stort av deg. At du
er tilstede, holder lenge. De tapper deg ikke for krefter, men tilfører inspirasjon,
kraft, mening. Mening. Smak på ordet."
Det
er øyeblikkene. De er alt her på Sannhetens øy. Sannhetens øy? Er det ikke
Stillhetens øy? (Jo, men de to ordene blir med ett så like, du er tilbake i
byen, fingrene løper over tastaturet, de følger erindringens takt, og med ett
er sannhet og stillhet to sider av samme sak.)
Men
det er øyeblikkene som er alt på Stillhetens øy. Og de er mange.
Som
når du skjønner at her er fortellinger, overalt, i alt, bak alt, foran alt, i
dypet av alt, i hvert eneste skritt, i hver eneste bevegelse, hver handling, hvert
inntrykk, finnes en fortelling, du må bare fange ordene, formidle dem, skrive
ned, i en notisbok, for eksempel, korte erindringer, spor av levd liv, med
kulepennen som Anita sa du kunne få, Anita på Jokeren, som svinger tryllestaven
og gjør båthavnen til et sydende feriested, glødende, velduftende. Og du
noterer, lange avsnitt eller bare titler. Som Kjøkkentiden. Bestefar satt en gang ved det gamle kjøkkenbordet og
så seg bakover i tid, han fikk øye på sin mor, hun satt på den andre siden av
bordet, den gang en enkelt elektrisk pære hang i taket og gav lys til morens
kveldsarbeid, den gang strøm fantes, men bare i korte tidsrom, i to timer, for
eksempel, en enkel lyspære, garnnøster, søm, løk. Og du står ved kjøkkenbenken,
den lave kjøkkenbenken, den oldemor en gang stod ved, du rører i gryter, enkel
kost, fiskekaker i pannen, nye poteter på kok, og i vinduskarmen står en gammel
sort, reiseradio, FM-båndet duger, batteriene virker, tid for å lytte, Dagsnytt
18, oppdatering, debatt, undersøkende innstilling til internasjonale og
nasjonale hendelser, eller sakte oppvask etter sen frokost, barn i lek, bilkortspill
i stuen, tørk, P2, Spillrom, samtale
om musikk, siste sats av Hector Berlioz, komponisten som planla, i minste
detalj, å drepe sin forlovede, he, he, ja, han var spesiell, sier gjest i
studio, spesialist, stor innsikt i komponistens verk og liv, ja, hva var vel
Berlioz uten opium? He, he. Hva? Latter? Du tørker tallerkener, stopper, hører
deres ukritiske hyllest av en ytterliggående komponist, de ser med briller uten undersøkende filter, de ler av en
mann som gjorde sine samtidige medmennesker utrygge, en mann som misbrukte, som
ruste seg, som planla drap, men han lagde jo fabelaktig musikk, ikke sant, så
hvorfor være kritisk, nå, i ettertid, det gikk jo bra, he, he, opium var en del
tidsånden den gang, tidsånd, ikke misbruk, alt for kunsten, javel, du tørker
glass, og kjenner en indre rystelse, brillene som programleder og gjest i
studio bruker har blytunge, finkulturelle glass. Men Kjøkkentiden? Kjøkkentiden er klokken, den røde, som henger på
veggen, som ble innkjøpt den gang gardshuset ble sommerbolig, den lever sitt
eget liv, klokken, den går foran alt og alle, den er raskere enn tiden, et
sekund er halvannet sekund, en dag er over før den egentlig er over, og du
tenker på å dra hjem. Dra hjem? Ikke nå, aldri, eller senere, i alle fall ikke
nå.
Det
er øyeblikkene. De er alt her inne på Stillhetens øy.
Som
den gang to kompiser skulle legge seg, de to som blåste bobler, veslegutt og
bestekompisen. Flått, sier mamma, og ser på de to lysluggede som ligger under
sommerdyner og gjesper,
flått, sier hun og forteller om det vesle insektet
som kan bite seg fast og suge blod, flåttens finurlighet, liten og innpåsliten.
Kjenn i armhulene og bak ørene og bak kneet, sier hun, og guttene kjenner
etter, de er søvnige, luften her inn er så ren, dagene er mettet av lek og løp
og hopp og kast og svømmetak i salt sjø, men de tøyser og tuller likevel, ler
når de kjenner etter under armene, er apekatter når de tar seg bak øret.
Og i
skrittet, gutter, der er huden tynn, sier mamma, og guttene kjenner etter, hendene
under dyna, og de blir så stille, salige, fjerne, det var da merkelig, de
sovner kanskje,
finner dere flått, gutter?
Mamma spør, og med ett skjønner
hun salighetens årsak - gutter, skritt, hånd - blikk møter blikk, fnising blir
til latter, nei, nei, eh, bare ta hendene opp, vi leter etter flått i morgen, mumler hun. Og morgendagen kommer, nye dager oppstår og fader ut, varmen er en rød tråd gjennom
feriedagene, og far må tilbake til byen, jobb og virkelighet, han kjører til
kaien, hurtigbåten kommer i dagens siste fase, mor jogger ned, far skal legge
bilnøkkelen på høyre hjul, det fremre, mor nyter hvert steg, alle har sagt
farvel, far er innstilt på byens ensomhet, mor styrer sommerhus og barneflokk,
løpeturen er balsam, alene langs den ene veien på Stillhetens øy, bakkeløp,
melkesyre i lår og legger, en, to, tre, seks løp, siste fase mot kaien er å
løpe ned, enkelt, og der står far, der
står far?
Men kjære, sier mor,
hurtigbåten har for lengst passert Finnøy,
hvorfor er du her fremdeles?
Ja, jo, jeg ,vel, svarer far.
Han forklarer. Bilnøkkelen falt
ned bak hjulet, han klarte aldri å fiske den frem igjen, han prøvde alt, med
ryggen mot kaien, og vips, der forsvant hurtigbåten, kveldens siste avgang. Hun
ler, han smiler usikkert, mor bøyer seg ned, tenker; hva ville en jordmor ha
gjort? Følsomme fingre, varsomme fingre, tankene i fingertuppene, berøring av
silkesorten. Der, der er den, sier hun og løfter frem den lille, sorte, omfavnelse,
glede, nye planer, fergen kommer snart, får noen til å hente meg, sier far, nytt
farvel. Mor kjører tilbake til gardshuset, lettet, glad, men vemodig, farvel er
aldri lett, savnet er sårt, tekstmeldingene ferdes på kjærlige, usynlige elektromagnetiske
bølger.
Rart å se deg der du stod med bilen når du skulle ha vært på båten,
ble så glad, sier hun.
Ja, vi er heldige som har det sånn, sier han.
Det
er øyeblikkene. De er alt her inne på Stillhetens øy. Og folkene. Og dyrene. Og
bakkene. Og markene. Og skyene. Og himmelen. Og familien. Og insektene. Og
fiskene. Og båtene. Og koppene. Og tankene. Og historien. Summen blir
sommerlett liv. Å dra hjem er vondt. Vemodighetens veldige tyngde er
uforklarlig. Nye nervebaner tas i bruk.