Å trene noen er å oppdra.
Å
trene noen er å villede.
Å
trene noen er å feile.
Å
trene noen er å veilede.
Å
trene noen er å rette opp igjen.
Jeg
våger å si det slik. En treners oppdrag er å forme barnet, ungdommen, de unge
voksne.
Og
å forme er å være bevisst seg selv, å speile sitt ego i idrettsverdiene, stadig
å ransake seg selv, å løfte opp hvert eneste slør, å fjerne hvert eneste avvik,
for, om mulig, å kunne være et verdig
forbilde. I all menneskelig dybde og høyde og sårbarhet og styrke.
Og
treningshverdagen endret seg. På mange vis, og over tid. Nye spillere kom til.
Sterke spillere på alle vis. Laget utviklet seg. I tøffe tiders kjølige
etterslep. For verdensfreden ble forstyrret. Et virus filleristet en hel klode.
Korona. Covid. Pandemi. Restriksjonenes råhet laget rot i ømme ungdomssinn.
Avstandens evangelium ble forkynt. To år i urytmisk sesongfremførelse.
Tribunefriheten forsvant. Garderobelivet likeså. Fellesskapets frie,
utforskende fremferd ble visket ut. Folkehelsen ble individets ansvar. Ikke
fellesskapets. Ikke frivillighetens. Og der, i slitets jordsmonn, tok vi
gradvise steg fremover, vi vokste, vi ble sterkere, vi ble bedre. Men ikke
friksjonsfritt. Ikke uten kamp. En annen type kamp.
Utøvere
gav seg. De fikk ikke spille kamper, de fikk ikke duellere, de fikk ikke
mingle, de fikk ikke gjøre annet enn å trene på enkleste vis, de skrev sirlige
bokstaver langs en rett linje, dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned,
de gjentok og gjentok bevegelsene, de laget skissene, men fikk aldri
fargelegge, aldri utsmykke, aldri fremheve og prøve sine ferdigheter.
Treningene var den nødvendige, men akk så kjedelige, gråblyanten, som de brukte
hver dag, i uker og måneder, ja, år, kampene var fargeskrinet, juvelene, scenen
som de ikke lenger fikk bruke, utøverne mistet gløden, gleden, lysten, og
forsvant.
Men
en trener skal ikke slippe taket i sine utøvere selv om verden, i det nære og
det fjerne, endres. Tvert imot. En trener skal se muligheter der andre mister
motet, en trener skal skape ny kraft der andre faller sammen, en trener skal
kaste loss der andre legger til havn, for ansvaret for utøveren er stort,
plikten er en uniformstripe på skulderen, kreativiteten en offisersgrad på
brystet, utholdenheten en kongelig medalje. Treneransvaret er navet i denne
idrettsgjerningens ustoppelige hjul. Vis
deg selv som et forbilde.
Men
hvilke redskap hadde jeg nå?
Jeg
laget alternative treninger. Sammen med verdens beste oppmann. Vi filmet, vi
delte i digitale medier, vi oppmuntret. Først stod hver og en utøver alene, i
en hage, på et rom, i en bakgård. Så møttes vi. Utendørs. Kampnære,
kontaktløse, repeterende økter, i avstandens fellesskap. Kreativiteten fikk
næring i nødens jord. Økter med tjue jenter på bar bakke. Vi brukte steiner. Vi
brukte oppoverbakker og nedoverbakker. Vi brukte kritt. Vi repeterte.
Tørrtrente. Fintet et tre. Fightet mot en trestubbe. Vi fant godfølelsen, etter
en stund, etter sjokket, når tiden som gikk ble så lang at vaner og rutiner
fant nye former, etter forbudets første periode, innestengt i egen kohort.
Snart begynte solen å varme. Dagene ble lengre. Våren hevet sin sol, sommeren
holdt kveldsåpent. Våre sinnsbevegelser var motivert av håp. Avstandens elegi
ble til målrettet arbeid og tålmodig aksept. Vi var på vei, fremdeles på vei,
mot en ny sesong, nye serier, nye kamper, stien var kronglet, men den gikk
gjennom sommerens landskap. Vi nærmet oss hverandre. Normaliteten ble synlig.
Og vi vandret med freidig mot inn i høsten. Men tungpusten og hosten og
virusets variasjoner trivdes i høstens korridorer. Og restriksjonene, i all sin
råskap, tok fatt i oss, på ny. Vi visste aldri hva som ventet. Redskapene lå i
det skjulte. Uoppnåelige.
Jeg
søkte spisskompetanse. Mer enn det vanlige, mer enn egen innsikt, mer enn
fornyelse av øktene. Jeg trengte ekspertise. Jeg trengte støtte. Jeg trengte et
løft for å kunne løfte.
Jeg
sendte mail. Til idrettspsykologer. Til fagfolk som jobber med toppidrettens
utøvere, de olympiske, til dem som vet å utnytte tankens kapasitet i
prestasjonsfremmende hensikt. Hvem kunne si mer om hva som trengtes i de unges
nye hverdag i kohortens habitat for å mestre pandemiens åpenbare væren og
virkning; ensidighet, ensidighet og ensidighet?
Så
jeg skrev mail:
Hei. Jeg
prøver å formulere en erfaring fra min hverdag som trener for unge håndballjenter
dette siste året, en erfaring som jo mangler sidestykke, og som nå
utkrystalliserer et behov for å ta i bruk andre verktøy enn det jeg selv kan
frembringe.
Jeg har
selv vært utøver, både i lagidrett og i friidrett, jeg har trent mye, opplevd
mye, testet mange grenser, både egne og andres, jeg har blitt mor hele fem
ganger, og har, som voksne flest, livserfaring nok til å kunne sette ting i
perspektiv.
Jeg
opplever nå at unge utøvere faller sammen, de mister gnisten, de mister seg
selv, de mister troen på at trening er bra, de kjeder seg der de før aldri kom
på at det var mulig å kjede seg, de bærer med seg et arsenal av følelser,
kaotiske, negative følelser, som de ikke selv behersker å sette ord på, eller å
se hvor kommer fra. De vil slutte å drive idrett. Utøvere som forrige sesong
glødet av innsats og glede. Gleden deres er borte.
Jeg vet at de er i en sesong, i et liv, i en hverdag, i en
tid, uten høydepunkter, uten avledninger, uten annet enn selve øvelsen,
gjentagelsen, terpingen.
De selv klarer ikke å se det.
To, tre av
dem er selvdriftende, de har denne indre kraften som driver dem fremover, som
sannsynligvis vil gjøre dem særskilt gode, kanskje til eliteutøvere. Men de
andre, de fleste, er ikke slik.
Jeg vet at
variasjon og adspredelse, at økter med tydelige rammer og mye glede, er viktig.
Men nå har
jeg, som så mange andre trenere, behov for noe mer.
Et redskap
som kan bevisstgjøre utøverne, som kan gi dem et ransakende blikk på seg selv
og sin egen hverdag, slik at de ser at tiden nå, er årsaken til at de ikke
opplever så mye glede. Og at de på den måten kan klare å holde fast på idretten
de jo egentlig elsker å holde på med. For de trenger treningene, og fellesskapet, ballen, svetten,
bevegelsene.
Den gang
jeg selv var elev ved videregående skole, hadde jeg TB som gymlærer. I
teori-timene gav han oss undervisning i den mentale treningens verktøy. For meg
ble de timene avgjørende. Jeg definerte min egen metode, basert på TBs
undervisning, satte metoden ut i praksis, og snudde etter hvert min indre
dialog. Lærerens undervisning ble min oppreisning.
Er det en mulighet for at det
finnes et verktøy som jeg kan tilpasse mine utøvere, og kanskje dele med flere
av mine trenerkollegaer, som opplever akkurat den samme maktesløsheten?
Håper å
høre fra deg.
Mvh
Jeg fikk korte samtaler. Gode råd. Men ingen konkret plan. Ingen
tilpasset motivasjonsmetode. Øktene inneholdt en mengde ulike momenter,
tekniske, taktiske, fysiske, men de innehold ikke denne variabelen som en flokk
gutter på tribunen er, eller en motstander på den andre siden av banen, eller
en crazy lagleder, eller en tabell, eller en samtrening med eldre lag, eller en
treningshelg med overnatting i gymsal er, variabelen var fjernet fra
treningshverdagen, øktene var i balanse, alltid i balanse. De skjerpende
omstendighetene manglet oss, manglet meg. Og det slår meg, mer og mer slår det
meg, hvor viktig kampens konkurransekonsept er. Jeg, som kjemper mot
tabelltrollet, som myser skeptisk mot tavlen som avdekker tapere og vinnere,
ser konkurransens logikk i pandemiens lys. Kontrastene er konkurransekonseptets
jordsmonn, på et vis, og en motivator til innsats og vekst og vilje til å stå i
en motgangsbris, uten å klage. Men også her, i konkurransens sanne hverdag, er
restriksjonens gjennomføringskraft avgjørende for vekstens og viljens sanne
utfall, en bris er ok, men en storm, ja, en orkan av urettferdighet og motgang
og nedrighet, fører til frafall og flukt. En sannhet stiger i meg,
konkurransens variabel er et must.
Men midt i restriksjonshverdagen ble vi gradvis, og nesten
umerkelig, preget av denne rådløshetens ånd. Pandemiens plagsomhet,
avstandspålegget, gjorde oss slitne. Å, jeg var trett. Utøverne så seg selv i
speilet, hele tiden, non stop, og de ble aldri forelsket i det de så. De
trengte noe annet, de trengte livet, livet i all sin elendighet og uærlighet og
feilbarlighet. Hvor var redskapet som åpnet den indre dør? Hvor fantes et
middel som skapte glød og grådighet på fysisk utfoldelse? Jeg omgjorde, etter
beste evne, en mental ferdighetstest ment for toppidrettsutøvere, til et
redskap i bevisstgjøringen av tenåringene, alle
tenåringene - breddeutøverne, de selvdrevne, de saktmodige, de hardtarbeidende,
de nølende, de knisende,
de fryktløse, de bekymrede. Jeg plukket ut de momentene som kunne brukes
til å belyse deres egne tanker, deres egne opplevelser, deres egen posisjon. Indre dialog, spenningsregulering, visualisering, selvtillit, målsetting, de ble
alle omgjort til Ukens ord. Men
viljesløshetens vindkast sveipet jevnt og trutt over de unges gjøren og laden
og livslyrikkens verselinje var platt og poengløs, ingen bevisstgjørende nyord
kunne endre pandemiens preg.
Virusprøvelsene var kollektive og usynlige, politiske og personlige.
Hver sjel opplevde restriksjonenes råhet på sin måte. Hver sjel levde disse
lange dager, uker, måneder, ja år, på sin egen, private banehalvdel, og mange
kastet inn håndkleet. Idretten, treningen, folkehelsen ble en individualisert
plikt. Leken forsvant. Livet ebbet ut av pasningens presisjon. Treningens
fullbyrdelse, selve kampen og tribunen og tavlen og tabellen og garderobepraten
og dusjen og vaflene i buen og turneringsflørten og bestefar som heiagjeng og
bortekamp med overnatting, ble en uforutsigbar, uoppnåelig, fjern hendelse.
Stort sett umulig å oppleve og å gjennomføre. Heltemodige foreldre desinfiserte
det meste som var brukt og berørt og benken var forlenget og iakttatt og bøter
ble utdelt når regler ble brutt og virusfrykten ble vår sjette sans og den
femte statsmakt.
Vis deg som et forbilde.
Forbilde? Hva er et forbilde når alle kjente livsbetingelser og
hverdagsliv og treningsmetoder er ubrukelige og intet nytt redskap er
tilgjengelig? Trenerfolket stod alene, utøveren stod alene, den syke stod
alene. Frivilligheten snodde sine kapper, de gravde i treningens jordsmonn, de
prøvde å lage vin av vann.
Vi ble så slitne. Vi ble så aldeles utslitt. Vi var så forferdelig
usikre.
Min bekjennelse er bygget på trenerens evige usikkerhet; var jeg
dedikert nok? Dristig nok? Kreativ nok? Var jeg på feil klode? Eller valgte jeg
feil metode? Usikkerheten er sceneteppet som senkes og avslutter trygghetens
fremførelse. Gjorde jeg leksene mine? Skrev jeg mange nok setninger, slik at
sannheten ble synlig? Skrev jeg for mange setninger?
Vis deg som et forbilde.
Kommentarer