Gå til hovedinnhold

Modernitetens ferjereiser


Sommerfortellinger

Modernitetens fergereiser

En kort fergereise kan forandre alt.
Den vesle øya i Ryfylke er siste trappetrinn på vei mot vår evige himmel. Fra fergeleiet går en smal vei, med plass til to personbiler i bredden, inn i stillheten, opp bakken, rundt svingen, nedover igjen, med asfalt fra før og frihet til den glade vandrer. Like ved det gamle bedehuset, som nå er bolig for en småbarnsfamilie, deler veien seg i to, den snor seg opp til venstre, mot galaksene og stjernetåkene og de nye planetene, mot toppen, der småbrukerne lever, de som utnytter bakker og berg og får kyr og sauer til å synge saktmodighetens salmer og drøvtygge tradisjonens tro og vagge takten til bondens blues og betrakte sjøutsikten som syr Ryfylke sammen, havet er tråden som rammer inn, holder fast, her er ingen utenfor, alle er innenfor, alt henger sammen med alt. Fra fergeleiet går en smal vei inn i stillheten. Og like etter det gamle bedehuset, der småbarnsfamilien fanger fortidens velsignelser med sin livgivende pust, deler, som sagt, veien seg i to, du kan kjøre rett frem, videre mot den vesle øyas eneste butikk. Joker. Med kokken Anita og kortreist og langreist mat og parmesan og poteter i hyllene og palmer ved strandkanten når sommertiden bringer turistene inn på beitet. Fra fergeleiet går en vei som deler seg i to. Hverken mer eller mindre. Bare to. Ferden fra byen bringer sansene i stabilt sideleie. Når fergereisen er over, er samtiden forandret. Her er liv. Annerledes liv. Og gravplassen like ved huset til Gro og Heidi, den vesle, velholdte gravplassen, er øyas navle, en episk verselinje, en statusrapport, en fortelling om sjelers forlatelse og synderes stålkontroll og navnenes vandring fra før til nå. Små barn på tur med sine foreldre synes gravstøttene i øynavlen er som strenger på en gitar, og de sanser suset fra fortidsskogene, og danser mellom de døde, som om livet utgikk fra de usynliges gravkammer, barna danser og løper og leser innskriften på de dødes steiner.
- Se, pappa, ssskkkaaarrtvvveeiiittt… navnet Skartveit, han som ligger her, han heter akkurat det samme
som oss. Når døde han, pappa? Før deg? 
- Det kommer an på øynene som ser, gutten min, du vet; visuell persepsjon, svarer pappa, i dyp konsentrasjon, tilsynelatende opptatt av sin egen tanke.
- Visuell persepsjon?
Lillegutt smaker på ordet. Tar i mot, deler opp, plasserer i sin egen sansning, sin egen virkelighet, sitt eget repertoar av opplevelser. Og navnet, han leser det sakte, en gang til, og enda en gang, leseevnen er en nyervervet kunstart, de skrevne ordene åpner dører han ikke før har lagt merke til. Han gransker gravstøtten. Dansen stilner. Suset fra skogene stilner. Og det er da den voksne husker Siri Hustvedt. I essayet Mitt underlige hode skriver hun at sinnet ikke er en passiv beholder for den eksterne virkeligheten eller opplevelsen. Og diskusjonen om kunstens språk og kunstnerens manglende ord og kuratorers konstruerte tekst fremstår som en nødvendighet uten sidestykke, sønnen er kunstneren, far er kurator, en fergereise fra moderniteten til stillhetens øy kan forandre alt. De står slik, veslegutt og far, ser på de dødes steiner. Visuell persepsjon. Hva er nå det?
- Tolkning, min sønn. Og tro.
- Og himmel, pappa, svarer veslegutten og spiller på gravplassens stemte strenger.
Solen leker gjemsel bak skyene, vinden kiler tretoppenes bladverk, markene og bakkene og bergknausene 
bærer spor av svunnen tid, de mosekledte steingardene er fortidsbondens signatur. Her var liv, her er liv 
laga, her vil folk leve. Og nye fortellinger tar form. 

Populære innlegg fra denne bloggen

Virusprøvelser

Jeg pleide å være trener. Etter nesten et tiår på parketten, kastet jeg inn håndkleet. I tiden etterpå skrev jeg "En treners bekjennelser". Jeg måtte det, jeg måtte skrive meg tom. Ett kapittel handler om en stor forstyrrelse. Pandemien. I mars er det fem år siden alt stengte ned. Her er refleksjonene mine.   Å trene noen er å oppdra. Å trene noen er å villede. Å trene noen er å feile. Å trene noen er å veilede. Å trene noen er å rette opp igjen. Jeg våger å si det slik. En treners oppdrag er å forme barnet, ungdommen, de unge voksne. Og å forme er å være bevisst seg selv, å speile sitt ego i idrettsverdiene, stadig å ransake seg selv, å løfte opp hvert eneste slør, å fjerne hvert eneste avvik, for, om mulig, å kunne være et verdig forbilde. I all menneskelig dybde og høyde og sårbarhet og styrke.  Og treningshverdagen endret seg. På mange vis, og over tid. Nye spillere kom til. Sterke spillere på alle vis. Laget utviklet seg. I tøffe tiders kjølige etterslep. Fo...

Humlefortellingen

Festemor, se, sier Michael. Ja, det er en Ford, Michael, svarer bestemor. Festemor, løfte opp, sier Michael. Å, vil du løftes? svarer bestemor. Nei, nei, sier Michael, og stopper, bøyer seg ned, og ser en liten meitemark sno seg i regnpytten fra i går. Tenk å rusle slik, hånd i hånd med minstemann, denne underfulle pjokken, Michael Speilvendt , tenk å rusle slik, i begynnelsen av et år, tilknyttet hverandre, en bestemor og et barnebarn, en slektens føljetong, tenk å kjenne hendenes varme flyte fra den ene flaten til den andre, som en magisk kilde, det pulserende blodets kraft buktende i kroppens indre berg- og dalbaner. Steg for steg går de, noen ganger vaggende som ender, andre ganger løpende som villhunder, pekende og snusende og snakkende og syngende, na, na, na, bæ, bæ, bæ, til rytmen av usette hjerteslag, i stigende vårsol, langs kjente stier i nabolagets boble.   Michael, se fjellrekken der nede ved sjøen, sier bestemor, hun løfter blikket og lar lyset gløde i hele hj...

Veksten

«Jeg var motløs og på samme tid hovmodig, jeg var trett og enda rastløs.» Augustin. Jeg bekjenner. Bok to.   «Du må spise», sier faren. «Du går ikke på en eneste trening før du har begynt å spise igjen», sier han. Og hun hører. Ordene hans, stemmen hans, roen hans, styrken hans. Men innvendig er hun mørk. Alt lys er borte. For ingenting fungerer. Ingenting! Hun klarer ikke å score. Hun mister ballen. Hun blir fraløpt. Hun blir forbigått i forsvar. Hun er ikke lenger best. På kretslagssamling raser alt sammen. På kretslagssamling! Når hun skal vise seg frem, skinne, utføre det mesterlige, når hun skal være blant de beste, være så god at hun blir tatt ut til ny samling, til kretslagsspill i landsserien. Men alt svikter, alt. Teknisk, taktisk, mentalt, fysisk. Og blikkene. Det er noe med blikkene. Hvorfor ser de andre spillerne så unnvikende på henne? Når hun kommer hjem, kaster hun skoene i veggen, dropper bagen i entreen, slipper fra seg noen mørke ord, slamrer med døren inn til rom...