Nødens estetikk
En
liten pike kryper på alle fire. Utmattet. Forlatt. Et sted i Sør-Sudan. Gribben
lander. Kevin Carter foreviger pikens kamp. Året 1993. Fotohistorie på trykk i
The New York Times. Debatten dirrer; om bruken av bildet, om råheten i avisredaksjonen,
om manglende inngripen. Hvorfor bare det heslige, Kevin? Spørsmålet vandrer på
velstandsføtter inn i vår nære hverdag.
Søndagens
gudstjeneste er så vidt i gang. Lovsangen smyger seg ut i foajéen. Vår Gud han er så fast en borg. Femåringen
tripper på tærne foran reolen med rålekker nips.
«Kan
jeg få en sånn gul kylling? Å, jeg trenger den, mamma».
«Kan
jeg, mamma?»
Moren
rister på hodet. Gutten sukker.
Gudstjenesten
går sin gang. En søndag viet veldedighet. Giverglede. Han hjelper oss i nød og sorg og vet oss vel å berge. For i det
heslige finnes en mulighet for vekst. For endring. For total makeover. De
maktesløse kan bli mektige. De sultne kan bli mette. De svake kan bli sterke. Bak
lidelsen ligger løftene om verdighet og liv foldet sammen som to hender. Her
finnes håp. Her finnes tro. Her finnes kraft. Den bergprekende visdom varer
evig. Eller? Innlevelsens ekthet er uløselig tilknyttet individets empati, betinget
av øyeblikket intensitet. Og nødens estetikk i de rikes liv fører nåden til
fall.
Femåringen
kikker på sin mor ved salmens slutt. Et
Guds ord kan ham binde.
«Mamma?»
På trykk Klassekampen, siste side, 2.mai